Overslaan naar de inhoud
Femme Magazine
  • Beauty
    • Gezichtsverzorging
    • Lichaamsverzorging
    • Haar
    • Make-up
    • Nagels
    • Nieuws
  • Fashion
    • Inspiratie
    • Nieuws
    • Trends
    • Tips
  • Food & health
    • Gezond eten
    • Gezond leven
    • Recepten
    • Sport & work-outs
  • Showbizz
    • Celebs
    • Film, tv en muziek
    • News
  • Home & Living
  • Colofon
  • Beauty
    • Gezichtsverzorging
    • Lichaamsverzorging
    • Haar
    • Make-up
    • Nagels
    • Nieuws
  • Fashion
    • Inspiratie
    • Nieuws
    • Trends
    • Tips
  • Food & health
    • Gezond eten
    • Gezond leven
    • Recepten
    • Sport & work-outs
  • Showbizz
    • Celebs
    • Film, tv en muziek
    • News
  • Home & Living
  • Colofon
Categorieën
Food & health Gezond eten Gezond leven

Ik kies “bewust” logo??

  • Berichtauteur Door Daphne van de Berg
  • Berichtdatum 10 maart 2014
  • 2 Reacties op Ik kies “bewust” logo??

Afgelopen week stond in het teken van gezondheid, Superfoods lagen onder vuur maar ook het ‘Vinkje’ of zoals de meeste deze kennen het ‘ik- kies- bewust- logo’. Deze zou misleidend zijn volgens de wetenschappers van de Wageningen universiteit. Zij zeggen dat we beter af zouden zijn met het Britse stoplichtensysteem.

vinkje

Het Vinkje

Het ‘Vinkje’ geeft je een indicatie over hoe gezond een bepaald product nu degelijk zou zijn. Het maakt het makkelijker boodschappen doen, want we kiezen liever een product waar dit label op staat want dat is toch gezonder?  Maar wat mensen waarschijnlijk niet weten is dat dit logo ons de meest bewuste keuze in een bepaalde productgroep laat zien. Dit betekend niet gelijk dat het product ook echt gezond is. Je maakt een bewustere keuze omdat er bijvoorbeeld minder suiker in zit dan een andere variant, maar dit word meestal wel gecompenseerd met bijvoorbeeld “natuurlijke suikers” en dit zijn ook gewoon suikers.  Maar velen van ons weten dit niet en denken dat ze een gezonde boodschappenkar hebben. Eigenlijk is het heel misleidend want wanneer je niet beter weet denk je echt dat je een gezonde keus maakt, want dat zegt het logo ook.

Brits stoplichtensysteem

Volgens de onderzoekers zouden wij beter het stoplichtensysteem kunnen gebruiken, dit zou de consument meer inzicht geven. Het systeem werkt met kleuren, rood, oranje en groen. Op de verpakking staat ook gelijk hoeveel vet,  verzadigd vet, suiker en zout in een product zit. En met de kleuren geven ze aan of dit hoog, gemiddeld of laag is. Heel duidelijk lijkt ons. Zo zie je gelijk hoeveel vet er bijvoorbeeld in zit en aan de kleur kan je zien of dit nou juist heel veel is, gemiddeld of juist laag. Zo wordt je zelf bewust van hoeveel vet, suiker etc. nou juist te veel of goed is.

traffic_light_sculpture-t2

Afgelopen tijd zijn er al wel veel producten hun ik-kies-bewust-logo verloren. De normen voor suiker en zout dragende producten is namelijk aangescherpt, de norm is hoger gelegd om voor deze groepen het logo te mogen dragen.  Dus we zijn zeker op de goede weg.

Q: Wat vinden jullie zouden jullie liever ook het stoplichtensysteem willen zien in Nederland? En gebruiken jullie zelf het ik-kies-bewust-logo tijdens het boodschappen doen ?

  • Tags bewust eten, het vinkje, ik kies bewust logo, stoplichtsysteem

← LOVE Beautybox → Hoeveel moet je sporten om af te vallen?

2 reacties op “Ik kies “bewust” logo??”

Stephaniezegt:
10 maart 2014 om 19:26

Om eerlijk te zijn heb ik een beetje het idee dat iedereen een beetje doordraaft met die gezondheidshype.

Beantwoorden
mezegt:
10 maart 2014 om 20:36

Ik sluit me hierbij aan, tranentrekkend wat ik soms, met name op blogs, lees.

Beantwoorden

Geef een antwoord Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu

  • Colofon
  • Advertising
  • Sitemap
  • Archief

Femme Magazine

Femme Magazine is een online magazine bomvol beauty, fashion, food, health en entertainment. All a woman needs!

Follow on Bloglovin

RSS Instagram Twitter Facebook

© 2023 Femme Magazine

Naar bovenkant ↑ Omhoog ↑