Julia te bewerkt…. Wat vind jij?

Het cosmeticaconcern L’Oréal is door de Britse reclamecodecommissie op het matje geroepen over twee reclamecampagnes met actrice Julia Roberts en supermodel Christy Turlington. Julia en Christy zijn het gezicht van de campagnes voor een foundation van Lancôme (Teint Miracle) en Maybelline (The Eraser), beide zijn merken van L’Oréal. Inmiddels heeft de reclamecommissie besloten dat beide advertentiecampagnes niet meer vertoond mogen worden in Groot-Brittannië.

Politica Jo Swinson strijdt al jaren tegen té perfecte en onrealistische beelden van vrouwen in reclamecampagnes en is van mening dat de foto’s van Roberts en Turlington veel te veel digitaal gemanipuleerd zijn en op die manier niet representatief zijn voor de resultaten die de foundations geven. Op de campagnefoto ziet de huid van Julia Roberts er met behulp van onder andere airbrush veel stralender uit dan in werkelijkheid en bij Christy Turlington zijn onder andere kraaienpootjes en donkere lijnen bij de ogen weggeretoucheerd. Jo Swinson vindt dat we worden omringd door foto’s van gave, gladde huiden en erg slanke lichamen en vindt het niet goed dat tegenwoordig praktisch iedere foto digitaal geretoucheerd wordt. Ze pleit dan ook voor een terugkeer naar de realiteit.

Christy Turlington voor Maybelline

Jo schakelde daarom de Advertising Standards Authority in en deze organisatie oordeelde dat de foto’s in beide campagnes zodanig digitaal bewerkt zijn dat ze vrouwen een onrealistisch beeld van het effect van de foundations voorspiegelen. De huid van de twee vrouwen ziet er onnatuurlijk glad uit en de reclamecommissie heeft de campagnes daarom dan ook verboden.

L’Oreal geeft toe dat de foto’s ‘digitaal geretoucheerd’ zijn, maar houdt vol dat er nog steeds tekenen van veroudering zoals kraaienpootjes op de foto’s te zien zijn. Bovendien vindt L’Oreal dat de foto’s de mogelijke resultaten van het product ‘nauwkeurig weergeven’. Het merk wijt de perfectie van de foto’s verder aan ‘de natuurlijke schoonheid’ van de vrouwen in kwestie.

L’Oréal werd al eerder op de vingers getikt door de reclamecodecommissie voor een mascarareclame met filmster Penelope Cruz die valse wimpers bleek te dragen en een antirimpelcrème die werd gepromoot door fotomodel Claudia Schiffer.

Wat vind jij: ben je het met Jo Swinson en de reclamecommissie eens of vind je het overdreven?

De foto’s van de twee vrouwen waren zodanig gemanipuleerd, dat de huid van Roberts er stralender uitzag dan in werkelijkheid het geval is en bij Turlington waren onder meer kraaienpootjes bij de ogen en donkere lijnen weggeretoucheerd.L’Oréal kwam eerder in botsing met de commissie over een reclame voor een mascara, waarin actrice Penelope Cruz optrad, en een antirimpelcrème die werd gepromoot door fotomodel Claudia Schiffer.Ook een reclamecampagne voor een crème tegen cellulitis, waar kennelijk geen beroemdheid voor te vinden was, kon geen genade vinden.

Reageren


blij blozend boos cool verrast droevig egaal gemeen huilend vertwijfeld knipoog lachen rollendeogen tongeruit wijdogig

Klik hier en lees het Privacy Statement
Zo reageert u:

Op de website van BN DeStem kunt u reageren op de artikelen. Soms worden (delen van) reacties ook gepubliceerd in de krant.

De redactie kan bijdragen zonder opgaaf van reden weigeren. Daarbij hanteren wij onder meer de volgende voorwaarden:

De reactie moet kort en bondig (max. 400 tekens) zijn.

De reactie mag niet beledigen, discrimineren of nodeloos kwetsen.

De reactie mag geen scheldwoorden of bedreigingen bevatten.

De reactie moet betrekking hebben op het artikel waaronder de reactie wordt geplaatst.

De reactie mag geen reclame-uiting bevatten.

De reactie mag geen privé-gegevens van derden bevatten.

De reactie mag geen links naar illegale zaken bevatten (software, muziek, etc.).

De reactie mag geen inbreuk zijn op het auteursrecht van anderen.

Reacties onder overduidelijk valse naam kunnen worden geweigerd.

De reactie moet begrijpelijk en leesbaar zijn.

De redactie houdt zich aanbevolen voor tips, maar zal niet tot plaatsing overgaan van:

Reacties die (impliciete) beschuldigingen of verdachtmakingen van misdrijven bevatten, zolang er (nog) geen gerechtelijke

uitspraak is.

Reacties die de identiteit van verdachten onthullen. Evenmin van slachtoffers, zolang de redactie geen bevestiging van de

politie heeft (en wij mogen aannemen dat de familie is ingelicht)

Over het al dan niet plaatsen van reacties wordt niet gecorrespondeerd.

Het IP-adres van de afzender van een reactie wordt automatisch opgeslagen in het redactioneel systeem. Het kan worden

afgestaan aan derden in het kader van een strafrechtelijk (voor)onderzoek, namelijk als de redactie van mening is dat een

groot maatschappelijk belang in het geding is. Ook daarover wordt niet gecorrespondeerd.

Andere Wegener websites

>

Comments

  1. Iedereen bewerkt tegenwoordig foto’s, ik zie het probleem er niet van..

  2. Marcella zegt

    Ik vind het niet echt een probleem. Bij mascara reclames worden ook vaak nepwimpers gebruikt, dat vind ik erger.

  3. Ik vind het wél een probleem! Het schetst onrealistische verwachtingen en is zeer onnatuurlijk.

  4. Ik vind die reclames ook jammer, maar niet alleen L’Oreal doet het, alle merken met alle producten!

  5. Snap wel als ze wat dingen willen bewerken maar té moet het ook niet zijn vind ik 🙂

  6. Ik snap het wel, maar aan de andere kant, het is maar een reclame. Een reclame moet je altijd met een korreltje zout nemen. :’)



Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.