Zo slaap je weer als een roos

Het einde van het schooljaar is in zicht, nog een paar weken van zware tentamens en deadlines verwijdert van zon, zee en strand. Vaak komt met al dat harde werken ook vermoeidheid kijken. Deze tips tegen vermoeidheid zorgen dat je die laatste loodjes nog even volhoudt. 

Slaap tips

Moe, ontzettend moe van alle stress, weinig slapen en zware deadlines. Het lukt niet om jezelf binnen een nacht compleet op te laden en van chronische vermoeidheid af te komen, maar de volgende tips zorgen wel dat de laatste sprint tot de vakantie vol te houden is.

Waarom je telkens zo moe bent
Van oppervlakkig ademen word je moe. Oppervlakkig ademen kan verschillende redenen hebben, maar is ook makkelijk op te lossen door een aantal keer per dag een paar minuten aan ademen te besteden. Leg je handen om je ribben heen en focus op het in en uitgaan van je borstkas terwijl je langzaam ademt. Ook kan het liggen aan slaaptekort. Deze tip is misschien een open deur, maar je houden aan acht uur slaap per dag is moeilijk. Wanneer je merkt elke dag ontzettend moe te zijn, schrijf dan eens op hoe veel uren per nacht je slaapt. Stress is nog een reden waarom vermoeidheid de kop op steekt. Constant spanning in het lichaam zorgt niet voor een betere nachtrust. Probeer goed te plannen en met jezelf af te spreken dat de laptop om negen uur ’s avonds uit gaat.

Slaap tips

Zo slaap je als een prinses
Niet voor niets bestaat het wijze gezegde: ‘een opgeruimd huis in een opgeruimd leven’. Steek de handen uit de mouwen en ruim die slaapkamer een keer echt goed op. Bewaar zo min mogelijk troep rondom je bed en verschoon wat vaker je lakens. Liggen in een schone omgeving geeft rust waardoor slapen ook fijner gaat. Zet ook vooral een raam open tijdens het slapen om die frisse lucht lekker de kamer in te laten stromen. Dames met katten kunnen die ook beter ergens anders dan op bed laten slapen. Een kat die de bewegingsvrijheid in bed beperkt is funest voor een lekker schoonheidsslaapje.

Werk aan die biologische klok
Elke dag slapen op een ander tijdstip en opstaan op een ander tijdstip veroorzaakt een soort jet-lag in je biologische klok. Je staat gegarandeerd uitgeruster en wakkerder op wanneer je op vaste tijden slaapt. Welterusten!

Q: Hoeveel uur per nacht slaap jij?

Afbeelding, afbeelding

 

Comments

  1. Handige tips om goed te kunnen slapen.



Speak Your Mind

*