Lekkere caloriearme tussendoortjes

Zo rond vier uur krijgen veel mensen het bekende Cup-a-Soup momentje en schrééuwt de maag om iets lekkers. Natuurlijk is het rond dit uur heel verleidelijk dat lekkere stukje chocolade of gebakje van je collega met beide handen aan te grijpen, maar dat kun je natuurlijk niet iedere middag doen. Daarom heb ik met het oog op het (hopelijk) wel heel snel naderende bikini-seizoen wat lekkere caloriearme tussendoortjes voor je op een rijtje gezet!

In principe krijg je met het eten van drie maaltijden per dag alle voedingstoffen binnen die je nodig hebt, maar natuurlijk hebben we daar soms niet altijd genoeg aan. Wanneer je ’s morgens al voor dag en dauw je ontbijt achter de kiezen hebt en ‘pas’ om 12.30 uur de lunch op het programma hebt staan kan het gebeuren dat je zo rond de klok van 10.00 uur wel trek in iets hebt. Het eten van een tussendoortje levert je op dat moment vooral een verzadigd gevoel, energie en dus calorieën op, maar wanneer je de juiste tussendoortjes kiest kunnen ze je ook nog ’s belangrijke voedingsstoffen leveren. Bij het kiezen van je tussendoortje is het dus belangrijk te letten op de hoeveelheid calorieën en voedingsstoffen dat het je geeft.

Ook is het goed je eens wat meer bewust te zijn van het eten van tussendoortjes. Kijk je naar de klok en denk je: o, het is tijd voor mijn tussendoortje of neem je het enkel wanneer je echt trek hebt? Doet het zien snacken van anderen jou ook naar iets lekkers grijpen? Proef je echt wel wat je neemt of is het puur een automatisme geworden? Het eten van tussendoortjes is bij veel mensen een gewoonte geworden die ze vaak niet eens meer echt opmerken.

Probeer er sowieso op te letten dat je niet teveel calorierijke tussendoortjes en dranken zoals koek, gebak, chocolade, chips, borrelhapjes en frisdrank binnenkrijgt. Neem deze gewoon af en toe en dan in kleine hoeveelheden, dus bijvoorbeeld één chocolaatje,  één of twee handje(s) chips, één glaasje frisdrank. Als je het nemen van tussendoortjes op een verantwoorde manier en sowieso niet meer dan 3 of 4 keer per dag doet hou je het aankomen in gewicht aardig in de hand. Een heel belangrijk iets om zin in tussendoortjes zoveel mogelijk te voorkomen is gewoon drie keer per dag een goede maaltijd te eten zodat je tussendoor minder snel naar allerlei lekkers grijpt. Vooral in groente, fruit en volkoren brood zitten veel voedingsstoffen en relatief weinig calorieën en deze geven je snel een vol gevoel.

Caloriearme tussendoortjes

– Ontbijtkoek (zonder allerlei toegevoegde suikers)
– Fruit
– Rijstwafel (eventueel met plakje kipfilet)
– Volkorenbiscuitje
– Gekookt ei
– Stukjes radijs of wortel, komkommer en tomaatjes
– Bouillon
– Soepstengel
– Olijven
– Rauwkost
– Handje rozijnen
– Waterijsje
– Verse fruitsmoothie
– Griekse yoghurt met bijvoorbeeld wat fruit

Caloriearme borrelsnacks

–  Luchtgepofte zoute popcorn (dus niet met boter)
Eventueel kun je er voor wat extra smaak wat specerijen of kruiden aan toevoegen.
– Studentenhaver, rozijnen
– Japanse mix
– Zoute stokjes
– Sushi of sashimi
– Appelchips van Zonnatura of FastFruit
– Augurk gewikkeld in een plakje rookvlees
– Gekookt ei gewikkeld in een plakje rookvlees
– Fruitspiesjes met bijvoorbeeld ananas, mandarijn, aardbei, kiwi, appel, druif, banaan
– Gevulde paprika met hüttenkäse en Aromat
– Geroosterde groentespiesjes met bijvoorbeeld paprika, champignon, aubergine, courgette en ui
– Schijfjes komkommer en sherrytomaatjes waarbij je ook een dipsaus op basis van yoghurt kunt maken
– Wraps gevuld met Philadelphia light en rucola sla

Bekijk alle gezonde producten bij Drogisterij.net

Welke low fat snacks neem jij meestal?

Bekijk alle gezonde producten bij Drogisterij.net

Comments

  1. Hmm, ik kies meestal voor een salade, een wrap met rucola/yoghurt/kipfilet of gewoon een stukje komkommer/tomaat of fruit 🙂 Japanse mix vind ik ook erg lekker!

  2. Leuk artikel. Toch blijf ik de dingen met calorieën lekkerder vinden haha. Maar ik wil nu ook wat gezonder gaan eten, dus een paar van de tips ga ik onthouden. 🙂

  3. Wat een heerlijke tips! ♥ Vooral die borrelhapjes, daar staan echt veel lekkere dingen tussen!

  4. Ik krijg honger van dit artikel! Ik ben gek op gezond eten, voor mij is het dan ook geen straf om olijven, komkommer, tomaat etc te eten in plaats van chips.

  5. Handige tips 🙂

  6. I love strawberry’s!

  7. Ik eet vrij gezond, ik eet veel magere kwark met fruit en/of noten. Ik snack met groente, fruit of olijven. Of crackers met mager beleg en eet savonds gewoon een normale maaltijd maar probeer dan meer groente te eten dan rijst of aardappels. Maar als ik zin heb in iets ongezonds dan ga ik me dat niet ontzeggen! en zeker in het weekend ga ik mezelf geen lekkers ontzeggen, ik eet doordeweeks al gezond genoeg en zo blijft het prima in balans

  8. Maarten zegt:

    Bedankt! dit gaat zeker helpen, aangezien het nogal verleidelijk is om lekkere dingen te eten met veel calorieen, zo ben ik ook wat kilootjes aangekomen de laatste tijd, deze tussendoortjes zijn en lekker en er zitten weinig calorrieen in

  9. Klinkt allemaal heerlijk!! Ik ben meer met koolhydraten bezig dan calorieën, wel jammer, want alles is gericht op calorieën.

  10. Goed artikel maar ik zweer echt dat de japanse mix de meest calorievolle chips is…



Laat een reactie achter op LottedeJ Reactie annuleren

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.