6 Manieren om ‘nee’ te zeggen tegen ongezonde snacks

We willen allemaal een gezond en fit lichaam, maar wat is het moeilijk om die overheerlijke chocoladekoekjes te laten liggen. Voornemens om minder te snoepen vervallen bij het zien van een stuk appeltaart en we kunnen het niet laten om die chocolaatjes mee te nemen in de supermarkt. Toch is het makkelijk om al dat ongezonde lekkers te laten liggen, wel met een beetje zelfdiscipline natuurlijk.

snacks_5
Het is moeilijk om deze heerlijkheden te laten staan

– Zorg dat je geen ongezonde snacks in huis hebt, maar koop worteltjes en komkommer als healthy snack. Iets te karig voor je? Koop (of nog beter: maak) een bakje humus waar je je snack in kan dippen.

-Ga NOOIT naar de supermarkt als je hongerig bent. Omdat je een knorrende maag hebt, ben je sneller geneigd om ongezonde snacks in te slaan.

-Zorg dat je een vullend tussendoortje in de koelkast hebt staan in de vorm van een lekker sapje of smoothie. Gooi je favoriete fruit in de blender, of varieer eens met avocado of amandelmelk. Een scheutje yoghurt zorgt dat deze heerlijke drankjes nog meer vullen. Denk je de komende uren echt niet meer aan snacks.

snacks_4
Dit is hoe snacken ook heerlijk kan zijn

-Een verjaardag van een vriendin of een collega die gebak meebrengt kan (en wil) je natuurlijk niet weerstaan. Weet je het van tevoren, zorg dan dat je al een appel achter je kiezen hebt. Wederom betekend minder hongerig minder neiging om je vol te proppen met taart. Vraag om een klein stukje en houdt het daarbij. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

-Eet rustig. Pas na 20 minuten krijgt je brein een seintje dat je vol zit. Ook goed kauwen op je eten is heel belangrijk. Door je eten in kleinere blokjes te ‘vermalen’ wordt de oppervlakte groter en kan je het eten makkelijker verteren.

-Veel ongezond eten kan een onderliggende betekenis hebben. Eet je ongezond wanneer je gestrest bent, of wanneer het weer de tijd van de maand is. Zorg dat je de oorzaak ziet en bereid je er op voor. Vaak is het ook meer een gewoonte dan dat je er echt zin in hebt. Wanneer je die gewoonte verandert, zal je brein in de toekomst bij stress denken aan wortels, in plaats van aan boterkoek.

Q: Heb jij moeite met het weerstaan van snacks?

AfbeeldingAfbeelding

Comments

  1. Dat zijn allemaal erg nuttige tips!

  2. Goede tips om vaker nee te zeggen als er iets lekkers wordt aangeboden.



Speak Your Mind

*