Wat is clean eating?

Iedereen heeft het  maar over clean eating, terwijl jij nog steeds denkt dat je het vetpercentage in de gaten moet houden en in de waan bent dat je de calorieën moet tellen die je naar binnen werpt. Kun je het dan echt nooit goed doen? Geen idee wat clean eating is. Dus wat moet je doen?

ce1

Na Sonja Bakker en meneer Atkins, het eiwitten-dieet en sapkuren is het de beurt aan een gezonde levensstijl om het figuur van je dromen te krijgen. Nooit meer uithongeren en ons lievelingssnack chocolade mag ook ineens weer. Mits met mate, maar te veel is sowieso nooit goed. De focus ligt niet meer op eten dat niet mag, maar vooral op eten dat wel mag. En dat eten is clean.

ce2

Onder clean eten vallen producten die puur zijn. Ze komen rechtstreeks uit de natuur. Hier zijn geen E-nummers en conserveringsmiddelen aan toegevoegd en ook toegevoegde (geraffineerde) suikers en andere smaakstoffen zijn een no-go. Alleen écht eten past in het lijstje. We gaan weer back to basic, Waardoor je veel dingen zelf maakt, want dan weet je precies dat alles wat eraan toegevoegd wordt puur is.

ce3

Voedsel dat valt onder het kopje clean eten zijn onder andere: aardappelen, vis, vlees (en dan niet zo’n euroknaller van de Mac), verse (of diepvries) groenten, vers (of diepvries) fruit, noten, producten als havermout, speltmeel, quinoa, rogge en biologische, ongezoete muesli, eieren, bepaalde soorten thee (bijvoorbeeld groene thee en verse muntthee), (zoete)aardappels, hele pure (vanaf 70%) en rauwe chocolade, cacaoboter, kokosboter, zeezout en Himalaya-zout, honing enzovoort. Met deze lijst heb je een aardige richtlijn van wat er nou precies wordt bedoeld met clean eating.

Je krijgt een prachtlijf van deze levensstijl en je mag nog snacken ook! Want zagen we daar (zoete)aardappels, kokosboter en zeezout voorbij komen? Wat kunt je van deze ingrediënten maken? Inderdaad! Chips! En zagen we daar chocolade en fruit voorbij komen? O yes, dat wordt aardbeien dippen in pure chocolade. Een snippertje kokos erover en misschien een klein drupje honing en het feest is los. Maar let op, ook hier geldt: te is nooit goed, dus eet alles met mate.

Q: Hoeveel redenen kun jij nog bedenken om clean te eten?

Beeld: Pinterest

Comments

  1. Nu weet ik dat ik ook aan clean eating doe.
    Wat een goed artikel en alles heel goed en duidelijk uitgelegd.
    Goede foto’s.

    Xoxo

  2. Is dit niet hetzelfde als Paleo? Het klinkt echt heel goed en zou het zeker meer willen doen. Kunnen jullie niet wat recepten van clean eating doen? Zoals die chips, jammie!

  3. Marije Schreurs zegt:

    Maar nog steeds kan je aankomen wanneer je ‘clean’ eet. Een calorie overschot (boven jou persoonlijke behoefte) zorgt er namelijk voor dat je aan gaat komen, of de kcal nou uit avocado’s of uit gevulde koeken komen maakt dan geen verschil.
    Clean eating kan wel een manier zijn voor mensen om bewuster een gezondere leefstijl aan te nemen door geraffineerde producten (vaak energierijk; koek/snoep/kant en klaar maaltijden) te vervangen door natuurlijke producten zoals vruchten, noten, groenten etc.

    Paleo is daar nog net iets strenger in. Granen, aardappelen, peulvruchten en zuivelproducten worden hier namelijk ook bij geschrapt. Zonde, want dit zijn hele voedzame producten!

    Zorg er daarom voor dat een voedingspatroon wat voor jou goed voelt en goed vol te houden is meer prioriteit heeft dan welk naampje er aan hangt. Clean eating/iifym/caveman/paleo etc…



Speak Your Mind

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.