Overnight Oatmeal

Elke morgen staat instagram weer vol met heerlijke ontbijtjes en merendeel hiervan zijn overnight oats. Maar waarom is het oeroude havermout toch opeens zo populair? De belangrijkste reden zal zijn is dat het ontzettend gezond is. Havermout is een bron van vezels welke goed zijn voor de vertering maar ook voor het verzadigingsgevoel. Een bordje oats zorgt ervoor dat jij de hele ochtend door kan komen zonder te snaaien. 

overnight oatmeal

Er valt eindeloos mee te variëren en het is een echt budget ontbijt. Je kunt de havermout aanmaken met gewoon water maar voor meer smaak kun je kiezen voor melk. Daarnaast kun je ook soja, amandel- of rijstmelk hiervoor gebruiken. Voor een vollere variant kun je yoghurt of kwark nemen, vermeng dit dan wel met een beetje water ander kan deze misschien te dik worden.  Hier kun je kiezen wat jij het lekkerste vindt.

De meest fleurige en kleurrijke foto’s worden gecreëerd door al dat heerlijke fruit. Je kunt dit als topping gebruiken of heerlijk door de oatmeal vermengen.  Je kunt al het fruit wat maar in je opkomt hiervoor gebruiken, het lekkerste is om seizoen fruit te gebruiken deze bevatten de meeste smaak.  Voor het gemak kun je ook fruit uit de diepvries gebruiken, dit is al schoongemaakt en is makkelijk te portioneren.

overnight oatmeal 3

Nog een paar populaire en heerlijke producten die je kunt toevoegen:

  • Ongezouten noten, alles is mogelijk van walnoot tot amandelschaafsel
  • Zaden zoals pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten
  • Kokosrasp of kokosvlokken
  • Pindakaas of cashewnotenboter
  • Kaneel
  • Superfoods, voeg er Chiazaad, Goji bessen of andere superfoods aan toe voor een extra kick in de morgen

Havermout is van nature glutenvrij maar bijna alle havermout in Nederland is gecontamineerd met andere graansoorten, daarom moet je goed op de verpakking kijken voor het glutenvrije label anders kan de havermout ook andere granen bevatten.

Deze overnight oatmeal is in een handige weckpot gemaakt, zo kun je deze makkelijk onderweg meenemen.

Ingrediënten voor 1 persoon

  •  250-300 ml sojamelk
  • 50 gram havermout (ongeveer 10 eetlepels)
  • 2 handjes ontpitte kersen
  • 100 gram aardbeien. Houdt 4 aardbeien apart voor de topping
  • 1 el noten of zadenmix

Benodigdheden

Weckpot, eetlepel, staafmixer, mengkom

Bereidingswijze

Bereidt de oats een nacht van te voren. Neem een kom en vul deze met de ontpitte kersen, aardbeien en melk. Zet de staafmixer hier een paar seconde op (of doe dit in een blender) en zorg dat alles goed gepureerd is en je een glad egaal mengsel hebt.

Voeg hier de havermout aan toe en roer dit goed door elkaar. Neem de weckpot en vul deze met je vermengde oats. Sluit de weckpot af en zet deze een nacht in de koelkast

Haal de weckpot met overnight oats uit de koelkast en roer even door met een lepel. Nu komt het leukste gedeelte: het versieren van je ontbijt! Snij 4 aardbeien door de helft en plaats deze op de oatmeal. Als topping gebruiken we een noten- en zadenmix van pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en stukjes walnoot. You’re ready for breakfast now.

 

Comments

  1. sheelaaa zegt:

    Ik gebruik vaak kaneel op mijn havermout en soms wat chocola. Soms neem ik ook de havermout waar al vanalles doorheen zit, zoals rozijnen etc, die is ook erg lekker x

  2. Wat kan ik ipv sojamelk gebruiken?
    Want daar hou ik niet van en wil dit al zo lang maken 😉

    • Daphne van de Berg zegt:

      Hai Chucky,
      Je kunt hier verschillende soorten melk voor gebruiken zoals hierboven vermeld staat.
      Je kunt kiezen voor een gewone melk, amandelmelk, rijstmelk, kwark of yoghurt. Ook kun je misschien
      eens een andere sojamelk gebruiken, er zit namelijk heel veel verschil tussen verschillende merken qua smaak.

      Groetjes, Daphne



Speak Your Mind

*