Nooit meer stilzitten met vivofit

Stilzitten zit er niet bij zolang je een vivofit draagt. En laat dat nou net de bedoeling zijn. Deze activiteitsmeter voelt precies aan hoeveel je beweegt en geeft je een seintje wanneer het weer tijd is om in de benen te komen. Dat is wel zo handig als je dagen achter elkaar werkt en eigenlijk te weinig beweegt. 

gar0

gar2

Je kunt de vivofit op verschillende manier instellen. Wij stelden hem in door de ANT+ (het kleine USB-stickje dat wordt bijgeleverd) in de laptop te prikken, naar Connect.garmin.com te gaan en het juiste programma voor onze laptop te downloaden. Wanneer deze is geïnstalleerd kun je je vivofit synchroniseren met je laptop.

gar5

Dit doe je door het enige knopje op de activiteitsmeter net zo lang ingedrukt te houden totdat er SYNC op het scherm van de vivofit verschijnt. Het programma op je computer of laptop reageert hierop door te synchroniseren. Even wachten. Maak een account aan en stel je gegevens in. Aan de hand van je gegevens kan de vivofit een doel voor je stellen. Voor Femme Magazine’s Mariëlle werd er met haar 1,62m en haar gewicht dat ze niet openbaar maakt een doel gesteld van 7500 stappen per dag.

Mariëlle: “door het dragen van de vivofit kwam ik er onder andere achter dat:
– Ik tijdens mijn ochtendroutine al 1000 stappen zet.
– Ik voor het slapen gaan, nadat ik welterusten heb gezegd, nog eens 200 stappen zet (en zo ver is dat bed nou ook weer niet lopen).
– Ik op Lowlands meer dan 40.000 stappen per dag zet.
– Ik sneller mijn goal heb bereikt dan ik had gedacht.
– Ik op een kantoordag -waarbij ik dus dacht dat ik bijna niet bewoog- makkelijk over de 7500 stappen per dag kom. Daar kom ik zelfs sneller aan dan op andere dagen.”

gar6

Deze foto is gemaakt (met een telefoon, sorry) op Lowlands halverwege de (festival)dag. En toen moest er nog gedanst worden.

gar8

Je moet ook wel veel bewegen, want zodra je een uur niet hebt bewogen schittert er een rode balk in het scherm van de vivofit. Hier kom je pas vanaf als je weer beweegt.

gar9

Je moet genoeg bewegen om de balk weg te krijgen. Hoe langer je niet beweegt, hoe langer de rode balk wordt. Hoe langer je niet beweegt, hoe langer je erover doet om de balk weer weg te krijgen. Als je je doel behaald hebt, stelt de vivofit automatisch een hoger doel in, zodat je eigenlijk nooit klaar bent.

“Het is eigenlijk best fijn om tussen het kantoorstoelzitten door even een rondje te lopen. Normaal stel ik plaspauzes en onderbrekingen om drinken te pakken uit totdat ik het echt niet meer kan houden. Omdat ik van de vivofit toch moet bewegen, kan ik dit bewegen combineren met de dingen die ik eigenlijk moet doen, maar steeds uitstel. Dus niet alleen voor mijn beweging, maar ook voor mijn vochtcirculatie is het goed.”

Vind je dit allemaal nog niet motiverend genoeg, dan kun je je aanmelden via Garmin Connect voor nog meer uitdagingen en je kunt je verbinden met andere gebruikers. Ondertussen hoef je niet bang te zijn dat de batterij je in de steek laat, want die houdt het zeker wel een jaar vol.

Verder kun je op de vivofit zien hoeveel calorieën je verbrandt -wat in sommige gevallen best tegenvalt-, hoe laat het is, welke datum het is, het aantal stappen dat je nog moet zetten om je doel van die dag te bereiken en hoeveel kilometer je hebt gelopen. Door deze opties scrol je heen door kort op het knopje te drukken.

Als je gaat slapen zet je de vivofit in de slaapstand door, net als met synchroniseren, de knop lang in te drukken net zolang totdat het woord SLEEP verschijnt in het schermpje. Dan weet de vivofit namelijk dat je gaat slapen.

Q: Lijkt het jou ook handig om een soort mini-personal trainer bij je te dragen?

Comments

  1. Hmm, het lijkt me best wel handig! 🙂

  2. Dat ziet er heel erg handig uit 😉

  3. Wat een handige gadget.
    Liefs, xxx



Speak Your Mind

*