Ik ga (weer) sporten!

Zoals je misschien wel weet heb ik twee jaar geleden een knieschijfprothese gekregen en is sporten voor mij een beetje een lastig ding. Voetbal, hardlopen, volleybal, tennis en squash kan ik allemaal wel vergeten, maar toch wilde ik wel weer iets gaan doen. Regelmatig bewegen is gewoon goed voor je hele lichaam en zeker ook voor mijn been, die wel wat extra spiermassa kan gebruiken. Jarenlang trainde ik voor mijn knie twee keer per week bij de plaatselijke fysio, maar op een gegeven moment was ik daar letterlijk en figuurlijk wel klaar mee en heb ik ruim anderhalf jaar lang niets gedaan. Nouja niets, ik zat thuis wel regelmatig op de home- en roeitrainer op zolder, maar dat is toch niet hetzelfde als een aantal keer per week lekker intensief gaan sporten!

Mijn vriend sport al geruime tijd bij Sportcity en zo’n twee weken geleden ben ik eens een keer met hem meegeweest om een rondje mee te trainen. Nu doet hij voornamelijk aan krachttraining en is dat niet perse mijn doel van het sporten, maar toch vond ik het erg lekker om anderhalf uur lekker intensief bezig te zijn. Omdat ik niet langer wilde wachten en twijfelen heb ik toen meteen een afspraak gemaakt voor een intake. Bij SportCity werken ze met het zogenaamde Personal Fitplan om je zo goed mogelijk te helpen bij het behalen van je persoonlijke doelstellingen.

Elk Personal Fitplan bestaat uit een beweegplan op maat, persoonlijke begeleiding, diverse metingen, voedingsrichtlijnen en verschillende wellnessactiviteiten waar je gebruik van kunt maken zoals de sauna. Ook voor mij werd er een Personal Fitplan opgesteld waarbij ik maar meteen even vertelde dat ik een knieschijfprothese heb en dus al niet teveel zware en inspannende oefeningen met mijn rechterbeen kan en mag doen. Om mijn beweegplan op maat zo goed mogelijk samen te kunnen stellen moest ik met een hartslagmeter om mijn middel ongeveer een kwartier fietsen op een hometrainer zodat ze konden zien hoe mijn hartslag zich gedurende de training hield en hoe het mijn uithoudingsvermogen gesteld was.

Daarnaast werd ik gewogen, gemeten en werd het vet- en spierpercentage en mijn BMI bepaald. Ik vond het echt superinteressant om eens te weten wat ik nu precies weeg en hoe het met mijn conditie gesteld is. Met mijn 1.73 en  68,2 kilo heb ik daarmee een BMI van 22,8, wat prima is (25 is de ‘grens’ van wat gezond is). Verder kreeg ik te horen dat mijn spiermassa iets hoger dan gemiddeld is en daar keek ik wel een beetje van op, zijn die jaren fysio en met krukken lopen toch ergens goed voor geweest! Naar aanleiding van mijn verhaal, wensen en doelstellingen zijn we overeengekomen dat ik het zogenaamde Energie programma zal gaan volgen, dat mij over 12 weken meer energie moet geven en mijn conditie  steeds meer en meer opbouwt. Vorige week had ik een afspraak om een korte uitleg over mijn programma en de apparaten te krijgen. Voor mij is er een programma van 12 verschillende oefeningen samengesteld, wat in totaal ongeveer een uur tot anderhalf uur duurt. Mijn programma is een goede afwisseling van zowel cardio als krachttraining en ideaal om mijn lichaam meer in balans en in betere conditie te krijgen.

Zo begin ik met een fit and fun circuit waarbij je iedere 30 seconden wisselt van apparaat en wat het tempo er lekker in houdt. In dit rondje werk je in ongeveer een kwartier zo’n 15 verschillende apparaten af en train je goed je uithoudingsvermogen en verschillende spiergroepen. Verder staat er een buikspierkwartier op mijn programma, wat ieder uur wordt gegeven en wat echt het uiterste van je buikspieren vergt. Zwaar, maar wel lekker want zo heb je tenminste het gevoel dat je iets doet!

Verder bestaat mijn schema uit 10 minuten fietsen, 10 minuten op de crosstrainer, het trainen van mijn triceps en biceps en borst- en schouderspieren en mijn beide benen. In mijn Personal Fitplan zijn we overeengekomen dat we in de eerste week van maart gaan kijken of ik de gestelde doelstellingen behaald heb en wordt het plan na die tijd wellicht weer wat veranderd of aangepast. Ook werd mij aangeraden af en toe mee te doen met Bodybalance, een workout met yoga, tai chi en pilates waardoor je sterker, leniger en evenwichtiger wordt.
Ik ben tot nu toe pas twee keer geweest, maar ik vind het heerlijk om mezelf zo’n 2 tot 3 keer per week lekker in het zweet te werken en te merken dat mijn lichaam steeds strakker en fitter wordt!

Q: Doe jij aan sport en zo ja, wat doe je? Zo nee, zou je iets willen gaan doen?

Volg By Sjanty ook via Facebook, Bloglovin & Twitter!

Comments

  1. Wow, dat ziet er wel zwaar uit zeg!
    Ik fiets heel veel maar eigenlijk is dat niet echt sporten.

  2. C_Justine zegt:

    Waw, wat super voor je! Lijkt me wel lastig, maar sporten geeft idd wel veel voldoening! 🙂

    Ik ben totaal niet sportief, echt niet, maar ik doe een poging. Zo ga ik nu iedere zaterdagochtend naar Infraligne (dat zijn turnoefeningen in een warmtecabine) en dat is vooral bedoeld om cm’s kwijt te raken (ben 19cm kwijtgeraakt!)
    En ik ga iedere zondagochtend naar de spinning samen met mijn vader (in de zomer fietsen we we op de baan).
    Ik fiets enorm graag, het zit ook in mijn familie (wielrenners enzo), dus ik ben blij dat ik toch iéts doe! 🙂

  3. Leuk om te zien! Goed dat je weer gaat sporten, ik vind het zelf ook heerlijk. Ik moet zeggen dat ik ook wel interesse heb in zo’n persoonlijk fitnessplan. Niet om af te vallen (ik weeg al zo weinig en mijn BMI ligt al net op het randje), maar omdat ik mijn conditie op peil wil houden en minder snel buiten adem wil zijn – net als jij. Mijn vriend sport trouwens ook bij SportCity, haha.

  4. Ik sport momenteel niet, zou wel een sport willen doen maar dat gaat op het moment gewoon even niet helaas 🙁

  5. Goed van je zeg….

  6. Heej,

    Ik ben dol op klimmen, maar ik heb er de laatste tijd nauwelijks tijd voor….
    Echt jammer!

    xxx

  7. Wat leuk!
    Ik doe zelf aan hockey en fitness /zumba.
    Heel veel succes en plezier.:)

  8. Ziet er goed uit! Ik zou wel willen sporten, maar kan mezelf niet motiveren. Ik vind sporten niet leuk, maar zou het wel willen om strakker te worden!

  9. Wat fijn om te lezen dat het beter met je knie gaat en dat je het weer gaat proberen om te gaan sporten. Je hebt wel een strak schema gekregen vind ik! Ik heb zelf jarenlang geturnd en een paar seizoenen gevoetbald. Ik vond voetbal erg leuk, maar vanwege mijn slechte conditie van mijn longen moest ik helaas stoppen. Nu doe ik niets, want ik heb nog steeds niets gevonden wat mij echt aantrekt in een sport.

  10. Ik zou ook vaker moeten sporten, maar ik vind er echt de tijd niet voor. We hebben nu thuis zo’n skippybal waar je oefeningen op kunt doen, dat vind ik wel erg leuk!

  11. Hartstikke goed! Ik fiets normaal gesproken elke dag tussen de 12 en de 15 kilometer ‘hard’, maar met de wintermaanden is dat toch een stukje minder vanwege de weersomstandigheden. Ik twijfel erover om zolang de sportschool in te duiken voor spinning om gewoon op een hometrainer te duiken.



Speak Your Mind

*