Hoeveel calorieën je op een gemiddelde feestdag eet

In het kader van de feestdagen -we kunnen ook echt aan niks anders meer denken- zijn wij heel benieuwd hoeveel calorieën je nou werkelijk op een dag als Kerstmis of Nieuwjaar naar binnen werkt.

kerstdiner1

Decemberkilo’s
Wie klaagt er niet over de decembermaand? Al die feestdagen ook! De kilo’s vliegen eraan. Om vervolgens het nieuwe jaar van start te gaan met het wel bekende goede voornemen om de kilo’s er weer af te laten vliegen, zodat we tegen de tijd dat de zon weer doorbreekt met een goed gevormd figuur in die vijandige bikini passen. Herkenbaar? Wie zelf niet duizelig wordt in deze jaarlijks terugkerende vicieuze cirkel, kent wel iemand.

De feestdagen
Nu dachten we zelf: eigenlijk telt december slechts drie feestdagen en januari telt er één. Is dat nou zo verschrikkelijk? Kan ons lichaam het echt niet aan om de snacks van die dagen te verwerken? Of is de oorzaak helemaal niet te vinden bij die drie dagen en is het gewoon een lekker excuus dat die feestdagen er zijn? Onder het mom van “dikke trui erover en niemand die het ziet!”.

kerstdiner2

Kerstcalorieën
Daarom namen we een gemiddelde feestdag in December. Of nee, geen gemiddelde, we nemen de feestdag waarop over het algemeen het meeste gegeten wordt. We pakken Eerste Kerstdag met alles erop en eraan. Hoeveel calorieën eten we eigenlijk op zo’n dag? En hoeveel moeten we sporten om dat er weer af te krijgen. Of las gewoon een paar balansdagen in als je niet extra wil sporten.

Kerstontbijt
Bij een eerste Kerstdag hoort een traditioneel Kerstontbijt met een croissantje (214 kcal) met een klodder aardbeienjam van 10 gram (25 kcal), een plak kerststol met spijs (120 kcal) met roomboter (45 kcal) -hallo het is Kerstmis, vrede op aarde enzo- en omdat je eigenlijk al knetter vol zit maar dit hét moment is om even flink los te gaan smeer je ook nog een kaiserbroodje (130 kcal) met salami (75 kcal) én die verleidelijke roomboter (45 kcal) mag zeker niet ontbreken. Het kopje thee en het glaasje door moeders versgeperste jus daargelaten zit je alleen met het kerstontbijt al op 654 kcal.

kerstdiner3

Borrelhapjes
Dat ontbijt heeft niet eens de kans om te verbranden, want daar zijn de borrelhapjes al -Kerst hè, laat ontbijt. Alles wat over je lippen via tong en kiezen in de maag belandt (een globale inschatting van de gemiddelde Nederlander): 2 bonbons bij de koffie (samen goed voor zo’n 130 kcal), een kerstkransje (39 kcal), een handje paprika chips (220 kcal), één plakje stokbrood met brie (88+37=125 kcal) en een plakje stokbrood met gerookte zalm (88+20=108 kcal).
En voordat je er erg in hebt zit je al op 622 kcal met alleen de snacks. De tussenstand van deze dag staat inmiddels op 1.276.

Het kerstdiner
En dan komt het Kerstdiner, over kiloknallers gesproken…  Te beginnen met een koud voorgerechtje in de vorm van carpaccio (110 kcal) bestrooid met Parmezaanse kaas (45 kcal), wat pijnboompitjes (55 kcal), rucola (1,1 kcal) en wat druppels balsamico dressing (19 kcal). Het warme voorgerecht laten we dit maal bestaan uit bladerdeegtaartjes met geitenkaas en champignons (382 kcal) gevolgd door het hoofdgerecht Boeuf Bourguignon (560 kcal), een dessert van tiramisu (270 kcal) en het diner wordt afgesloten met een kaasplank (200 kcal). Ook hier hebben we de drankjes -wijn, bier, koffie met bonbons toe- weggelaten. Vergeet ook niet de bijgerechten die er nog een bij kunnen komen. Dit kerstdiner bevat 1.642,1 kcal.

Over de hele dag zijn er 2.918 kcal naar binnen gewerkt. En hier komt de drank nog bij. Daar kun je als (kleine) vrouw wel twee dagen van eten. Ongeveer vijf uur hardlopen zul je ervoor nodig hebben om het weer van je lijf af te sporten. En moeten we ons hiervoor schamen? Natuurlijk niet! Zolang het maar geen dagelijkse kost is. En het is ook niet verkeerd om je lichaam af en toe te choqueren. Maar het is goed om je er bewust van te zijn wat je eet. Dus ons motto voor Kerstmis: eet bewust lekker veel!

Q: Hoe herkenbaar is dit?

Beeld, beeld, beeld

Comments

  1. Ik let zeker wel op wat ik allemaal zal eten.
    Niet veel en goed op de voeding letten 😉

  2. Dat is echt waar. En ik denk dat je makkelijk nog veel hoger kunt raken. Dus ja, bewust eten! 🙂

  3. Ik word nooit zo gauw bang van cijfertjes. Al helemaal niet met zulke dagen, dan wil ik genieten i.p.v. tellen.



Speak Your Mind

*