Gezond en lekker appelontbijtje

Een goed begin is het halve werk en zo werkt dat ook met eten: een goed ontbijt is het halve werk. Knal de dag in met een ontbijtje waar je (als het moet) de hele dag op kunt teren. Een voedzaam ontbijt dat vult, genoeg kracht geeft voor het sporten (eet dan maar een deel, anders is je maag teveel gevuld) en ook nog eens heel erg lekker is. Maak kennis met Mariëlle’s nieuwe lievelingsontbijt.

appelontbijt1

Krachtvoer
Eén van de lievelings ontbijtjes van Femme Magazine’s Mariëlle op dit moment is “haar” appelontbijtje. Een ontbijtje dat ze bedacht naar aanleiding van een ontbijtje van Rens Kroes dat ze probeerde. Smaken verschillen en dat maakt recepten nou juist zo leuk: je hebt altijd de ruimte om er je eigen draai aan te geven. Het gaat om het quinoa ontbijt van Rens Kroes, waarin je quinoa in appelsap moest koken. “Waarom kook je de quinoa niet gewoon in verse stukjes appel met een beetje water?” dacht Mariëlle. En dat deed ze. Toen ze eenmaal aan het kokkerellen was geslagen -om 07:00 uur ’s ochtends, werden er steeds meer ingrediënten toegevoegd, weggelaten en gewisseld totdat er iets uit kwam rollen waarbij ze nauwelijks kon stoppen met eten. Een ontbijt waarin ze door at totdat er echt geen hap meer bij kon. Een ontbijt waar je nou ook weer niet zoveel van eet omdat je behoorlijk snel vol zit. En het is een ontbijt waar je een groot deel van de dag op kunt teren. Drink anderhalf uur later nog een smoothie -waar je voor je gevoel echt nog niet aan toe bent, en je kunt het met gemak uitzingen tot de lunch zonder last te hebben van snaai-zin. Een ideaal ontbijtje dus om het nieuwe jaar mee af te trappen, want met al die goede voornemens is het toch wel het moeilijkste om niet te snaaien. Heb je al trek? Lees dan vooral even verder.

appelontbijt2

Benodigdheden:
– Een klein handje (2-3 eetlepels) quinoa -vult en voedt met veel eiwitten, mineralen en vitamines
– Het sap van een halve citroen -kom maar door met die vitamine C op de vroege ochtend
– 1 eetlepel kaneel -voorkomt een suikerdipje
– een klein handje (1-2 eetlepels) cashew -zitten veel eiwitten en goede vetten in
– 1 appel -vult het lichaam aan met vitamines en mineralen
– 4 dadels -vezels, vitamines, mineralen, goed voor de bloeddruk en bovenal lekker zoet
– Een glaasje water (250 ml)
– Optioneel: honing

Bereidingswijze:
Snijd de appel in kleine blokjes en laat de schil eraan zitten. Verwijder wel even het klokhuis, vanzelfsprekend. Breng ondertussen het water aan de kook. Maak de cashew klein door het met een stevig, scherp mes te hakken. Snijd ook de dadels in kleine stukjes (je kunt het ook in kleinere stukjes knippen met een schaar. Dat klinkt gek, maar het maakt het leven weer een stukje makkelijker). Zodra het water kookt voeg je de quinoa, appel, dadels en cashew toe. Dit moet ongeveer 20 minuutjes koken. Ook als er op het pakje van de quinoa staat dat het maar 10 minuutjes hoeft te koken. De quinoa heeft langer de tijd nodig dan wanneer het alleen in water kookt. Wanneer het prutje genoeg is ingedikt kunt je proeven of de quinoa al te eten is. Als het nog te hard is kun je nog een beetje water toevoegen, net zo lang totdat de structuur goed is. Wanneer het de juiste dikte heeft bereikt kunt je het sap van een halve citroen erover sprenkelen en de kaneel toevoegen. De echte die hard zoetekauw kan ook nog een beetje honing toevoegen, maar op zich is het ontbijt al zoet genoeg. Pas op: het is verslavend. Het smaakt een beetje naar appeltaart. En het is ook lekker als toetje. En eigenlijk ook als lunch. Maar het is beter om het als ontbijt te eten, want dan heb je nog de hele dag om de calorieën te verbranden (*knipoog).

Q Wat is jouw lievelingsontbijt?

Comments

  1. Goede start van de dag 😉
    Cruesli, crackers. Licht en gezond.

  2. Goed idee zeg!



Speak Your Mind

*