De ultieme afslanktips van fitnesslegende Maya Nassar

We dromen allemaal van een perfect afgetraind lichaam, maar er zijn maar weinig mensen die het roer 100% omgooien en eindigen als fitnesstrainer én bodybuilder. Maya deed het, en heeft ondertussen genoeg kennis in huis om ons alles te vertellen over sporten, gezond eten en afvallen. Wij mochten haar interviewen en vroegen haar naar al haar afvalgeheimen. 

Maya besloot een aantal jaar geleden het roer om te gooien. Ze begon met veel sporten en gezond eten, en vond dat zo bevredigend dat ze anderen wilt inspireren en helpen hetzelfde te doen. Ze verdiepte zich in fitness, volgde cursussen en is zelfs een gecertificeerde fitness trainer geworden. Daarna deed ze namens Libanon mee aan internationale competities (en het winnen daarvan). Maya is daarmee het eerste Arabische fitness model dat namens haar land deelneemt aan competities. Ondertussen heeft Maya een eigen programma op MTV in Libanon, siert ze de covers van sportmagazines en heeft ze een eigen sportapp.

Maya Nassar Fitness

We zijn ontzettend geïnspireerd door je verhaal. Wat is jouw ultieme tip voor alle vrouwen die ook het roer om willen gooien?
“Volg een gezond dieet, verban alle junkfood en sport regelmatig. Als je nieuw bent met sporten bouw het dan op. Ga niet meteen dagelijks naar de sportschool want dit is voor de meeste mensen niet vol te houden en je hebt bovendien een hogere kans op blessures. Wanneer je sport, focus je dan niet alleen op cardio maar juist op gewichten! Het is een mythe dat vrouwen ‘bulky’ worden van gewichten. Een andere belangrijke tip is om je doelen op te schrijven, wat wil je precies bereiken? Door je doelen op papier te zetten en die op je koelkast of spiegel te hangen herinner je jezelf elke dag waarvoor je het doet! Verbind ook een emotioneel aspect aan je doel, als je bijvoorbeeld af wilt slanken kun je zeggen: ‘Ik wil slank worden om meer energie te hebben, bepaalde kleding te passen en om fijner in mijn vel te zitten.’ Op deze manier is het lastiger om op te geven en krijg je juist meer doorzetting vermogen.”

Wat vond je in de beginfase van je transformatie het moeilijkst? Heb je tips voor vrouwen die moeite hebben om een gezonde lifestyle aan te houden?
“Het lastigste voor mij was echt het wennen aan een gezonde levensstijl. Mijn lichaam was zo gewend aan ‘slecht’ eten en veel junkfood. Voor mijn gevoel moest ik echt ontgiften. Mijn tip voor vrouwen is om echt even door te zetten, vooral de eerste drie weken kunnen lastig zijn. Wanneer je eenmaal door die eerste periode heen bent wen je echt aan je nieuwe levensstijl. Op mijn app Startlivingright (gratis in de App Store) staan talloze recepten, een calorie calculator en fitness programma’s die je kunt gebruiken. Succes gegarandeerd!”

Maya Nassar Fitness

Gezond eten en sporten is niet altijd makkelijk, welk van de twee vind jij belangrijker?
“Gezond eten, hands down. 80% Van je resultaat hangt af van een gezond dieet. Je kunt je niet uit een slecht voedingspatroon ‘sporten’. Als je de vorm van je lichaam wilt veranderen en veel besluit te sporten maar ook veel calorieën blijft eten zul je geen resultaat zien. Het klinkt cliche maar het beste is echt om beide te doen; gezond eten en sporten. Maar zoals ik zei, het belangrijkste is gezond eten.”

Vrouwen hebben door razende hormonen nog weleens last van eetbuien. Welke (gezonde) snacks zou jij aanbevelen?
“Oef ja, die hebben we allemaal wel eens. Ik raad in deze gevallen echt proteïne shakes aan. Deze zijn lekker zoet maar wel gezond en zeker vullend. Je kunt het met melk mengen of met een stuk fruit. Vooral als je het in een mixer maakt dan wordt het lekker dik en zit je zeker snel vol. Proteïne shakes komen in vele smaken. Wanneer je bijvoorbeeld trek hebt in chocolade kan je lekker een chocolade proteïne shake maken. Op mijn app staan ook allemaal snacks met een laag calorie gehalte die je kunt maken bijvoorbeeld met proteïne poeder.”

Wat kunnen vrouwen het beste eten of drinken na een work-out?
“Allereerst, drink veel water voor tijdens en na de workout. Het is belangrijk om te zweten tijdens een workout en als je gedehydreerd bent zul je niet zweten maar moe en zwak worden. Na de warkout is het verstandig om een proteïne shake te nemen omdat proteïne helpt met het herstellen van de spieren.”

Maya Nassar Fitness

Maya tijdens een van haar wedstrijden



Speak Your Mind

*