Combinatie voeding en sporten

We werken ons uit de naad in de sportschool en proberen zo goed mogelijk te leven, maar dit kost wel tijd. En soms hebben wij die tijd niet en schiet er iets bij ins, zoals bijvoorbeeld juiste voeding. Voedt je lijf en het zal je belonen doormiddel van een fit en energiek gevoel.

prep

Hoe kun je de combinatie nu het beste aanpakken, van het blijven sporten maar ook het goed en zeer zeker het voldoende eten? Dit heeft alles te maken met planning. stel een tijdschema op waarin je voor jezelf aangeeft wanneer je wilt gaan sporten en plan hier meteen je maaltijden omheen. Want zonder voldoende energie ook geen resultaat. Maar waarom was het nu ook alweer zo belangrijk dat je jouw lijf genoeg voltankte?

Voldoende energie                   

Wanneer je lijf hard aan het werk is heeft het continue energie nodig om te kunnen functioneren.  Deze energie word gehaald uit reserves die je doormiddel van eten hebt opgebouwd. Je gaat koolhydraten verbranden en al een klein gedeelte van je vetvoorraad. Het is daarom belangrijk om de werkende machine van te voren te voorzien van energie. Tot 1 uur voor het sporten kun je daarom het beste iets  lichts eten dat toch voldoende energie levert, zoals:

  • Twee bruine boterham met mager beleg
  • Twee muesliboterhammen
  • Een schaaltje magere yoghurt met wat fruit of muesli

Wanneer je na het sporten niet voldoende eet kunnen je reserves niet meer aangevuld worden waardoor je energiepeil zal gaan dalen en je futloos word. Terwijl je juist na een goede workout zou moeten branden van energie, vergeet daarom niet altijd goed te eten voor maar ook zeker na het sporten. Een kleine tip: eet na het sporten iets eiwitrijks, hierdoor krijgen je spieren de fuel die ze nodig hebben om te herstellen.

Eet bijvoorbeeld:

  • Een gekookt ei
  • Schaaltje kwark
  • Handje noten
  • Boterham met kipfilet
  • Tonijnsalade

Probeer zo veel mogelijk de “sportrepen” te vermijden, deze bevatten juist vaak veel onnodige calorieën. Probeer zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je dagelijkse voeding te halen. Dit scheelt je ook nog eens in de kosten.

fuel

Kracht

Wanneer jij tijdens het sporten meer gefocust bent op het verbeteren van je kracht, dan kun jij het beste zorgen dat je voldoende eiwitten eet op een dag. Tijdens het proces van krachttraining maak je door de oefeningen en de hoeveelheid kracht die er gebruikt word, je spierweefsel kapot, dit is niet erg. Door het herstellen van de spier groeit deze. Wanneer de spierpijn is verdwenen houdt je een grotere en sterkere spier nodig. Om die spier optimaal te laten herstellen moet je het voeden met eiwit, want dit zijn de bouwcellen van het lichaam. Let daarom dus goed op je hoeveelheid maaltijden en de hoeveelheid eiwitten dat je eet om een optimale spierkracht te bewerkstelligen.

 

Bron Beeld: Tumblr

Comments

  1. Heerlijk zulke gezonde boterhammen 😉
    Fijne tips.



Speak Your Mind

*