Brrrr.. buiten sporten!

Brr, de winter is eindelijk in zicht. Gezellig met de hele familie warm binnen zitten, warme chocolademelk drinken, uitgebreid tafelen.. het hoort er allemaal bij. Toch willen we graag ook fit blijven in de winter: immers, we worden uiteindelijk niet blij als we in het nieuwe jaar al die kerstkilo’s op de weegschaal zien staan! Hoe doe je dat dan, fit blijven in deze koude, gure maanden? Wij geven je een aantal tips!

Two women run down Mountain Avenue in a snowstorm.

Als je een sportschoolabonnement hebt, is het natuurlijk niet zo’n probleem in beweging te blijven: binnen heb je immers geen last van de kou! Ben je echter meer een hardloopster, fietsster, wandelaarster of andere buitensportster, dan kan slecht weer je sportritme flink in de war schoppen. Om toch fit te blijven, kun je twee dingen doen: alle (voorbereidings)maatregelen nemen om tóch buiten te sporten, of met slecht weer uitwijken naar andere mogelijkheden om in beweging te komen.

Buiten sporten kan vrijwel altijd; in Nederland is het zelden zó’n slecht weer dat het gevaarlijk is de weg op te gaan. Je moet echter wel goed rekening houden met bepaalde zaken. Zorg ten eerste dat je altijd warm gekleed bent: draag extra (thermo)lagen, draag handschoenen, een muts en een sjaal als het echt koud is. Ook is het belangrijk goed zichtbaar te zijn, zeker wanneer je in het donker de deur uitstapt: zorg voor reflecterende items of draag (bandjes met) led-verlichting.

Altijd belangrijk, maar zéker wanneer je in extreme kou gaat sporten: een goede warming-up. Zorg dat je spieren al flink warm zijn zodra je je lichaam blootstelt aan lage temperaturen.

Pas ook goed op wáár je gaat sporten: vermijd gladde wegen of juist bospaden met een dik pak sneeuw, die niet verhullen welke losliggende boomstronk eronder ligt. Liefst sport je op fietspaden of wegen waarvan je het oppervlak kunt zien. Zorg voor schoenen of fietsbanden met veel grip en kijk waar je loopt.

Motivatie
Allemaal leuk &  aardig, maar jezelf ertoe zetten de kou in te stappen om jezelf in het zweet te werken – dat vergt nogal wat discipline! Gelukkig zijn er voldoende manieren om jou te motiveren tóch je warme wintersportoutfit aan te trekken..

Juist in de winter, ligt een depressie sneller op de loer dan in de zonnige zomermaanden. Mooi meegenomen dus, dat sporten een ideaal medicijn tegen depressies blijkt te zijn!

De koude lucht die je inademt werkt ontzettend verfrissend, waardoor je je weer helemaal wakker voelt. Van alleen maar binnen zitten, bij de warme kachel, ga je je vaak zo loom voelen..

Zoek een maatje om samen mee te sporten! Net zoals je kerstdiners, een afspraak die je niet zomaar afzegt..

Denk eens terug aan die warme zomermaanden: had je toen altijd zin om te sporten? Wat zorgde ervoor dat je het toch deed? Waarschijnlijk vooral het gevoel dat je achteraf ervaart, wanneer je klaar bent met je training. Denk daaraan: denk aan alle feestdagenstress die je van je af kunt schudden en het heerlijke voldane gevoel dat je zult hebben nadat je tóch de kou in bent gestapt. Je bent een bikkel!

Binnen sporten
Of je nu een binnensporter bent, of een buitensporter die in de wintermaanden het slechte weer niet durft te trotseren: ook thuis kun je fit blijven! Steek al je energie in het huishouden, investeer in een paar DVD’s met fitnessoefeningen of swingende Zumba-lessen. Download apps met oefeningen die je thuis op een matje kunt uitvoeren, koop een springtouw of struin YouTube eens af naar leuke workout-filmpjes.

Hoewel we zeker mogen genieten van alle warme chocolademelk, pepernoten en uitgebreide kerstdiners, zijn de wintermaanden zeker geen excuus om op je billen te blijven zitten!

Waar sport jij deze winter?

Comments

  1. Wat fijn dat men toch goed kan sporten als het winter is en het sneeuwt.
    Handige tips voor sporters.

  2. Gewoon blijven hardlopen inderdaad. Ik loop al 10 jaar hard en ben mss 2x niet geweest omdat het weer het niet toeliet. Daarnaast is het lekker om wat spierversterkende oefeningen te doen en dat kan prima thuis. Koud winterweer kan in principe geen reden zijn om niet te gaan sporten.

  3. Vera Egging zegt:

    Goede tips, met name ook het opzoeken van workout filmpjes op YouTube; ga ik zeker doen !



Speak Your Mind

*