Alles over het verbranden van calorieën

De zon schijnt, de temperaturen stijgen, de dikke wollen kleren kunnen naar zolder, iedereen heeft een grote zonnebril én glimlach op zijn gezicht, kortom: de lente en zomer zijn in aantocht! Hèèrlijk: lekker buiten leven en op terrasjes of in de tuin van het zonnetje genieten, maar bij temperaturen van rond de 25 graden is daar dan ook ineens het bikinimoment. Voor veel vrouwen een moment waar ze nou niet direct naar uitkijken, want ineens zijn de zondigingen van de feestdagen en het laagje wintervet wel heel erg zichtbaar…. Voor velen van ons betekent dit daarom de komende weken trouw 2 à 3 keer per week naar de sportschool en calorieën verbranden. Dan is het toch wel handig als je weet wat calorieën nu eigenlijk zijn en hoe je deze het snelste verbrandt!

Wat is een calorie eigenlijk?

Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om de temperatuur van één gram water met één graad te laten stijgen. Omdat dit een hele kleine eenheid is wordt op het gebied van voeding en afvallen altijd met kilocalorieën (kcal, één kilocalorie is duizend calorieën) gewerkt. Mensen hebben calorieën nodig om in leven te blijven, het is als het ware brandstof voor ons lichaam. Hetgeen dat we eten levert ons energie en hoe meer we bewegen, hoe meer calorieën we verbranden.

Calorieën en vet

Als je meer eet dan je verbrand slaat je lichaam de overbodige hoeveelheid energie op als lichaamsvet. Het is goed te weten dat van iedere 3500 calorieën die je teveel eet ongeveer 500 gram als vet wordt opgeslagen. Het is wel voor iedereen verschillend hoeveel calorieën je op een dag tot je ‘mag’ nemen. Natuurlijk kennen we allemaal wel het advies van maximaal 2000 calorieën voor vrouwen en 2500 voor mannen, maar dit is slechts een richtlijn. De één verbrand alles wat hij of zij eet bijna direct en de ander hoeft maar naar een stuk chocola te kíjken of het zit al op de heupen. Jup, life’s not fair.

Calorieën verbranden

Calorieën kun je verbranden door middel van bewegen en sporten, maar daarbij is het nog wel heel afhankelijk van het type sport, je gewicht en de intensiviteit en tijdsduur hoeveel je daadwerkelijk verband. Om te beginnen is het zo dat wat zwaardere mensen sneller meer calorieën verbranden dan een licht en slank persoon. Wanneer jij 100 kilo weegt zul jij tijdens een kwartiertje flink doorfietsen op de hometrainer meer calorieën verbranden dan iemand met een gewicht van 60 kilo. Voor iedereen geldt, ongeacht gewicht, dat voor het verbranden van vet en het kweken van spiermassa de combinatie van cardiotraining en krachttraining het meest ideaal is.

Natuurlijk heeft ook het soort sport en de intensiviteit invloed op de calorieverbranding. Zo is het logisch dat je met een rondje rustig wandelen of fietsen minder calorieën verbrand dan met een half uurtje hardlopen of een intensief potje squash. Er zijn een aantal sporten en bewegingen waarmee je behoorlijk wat calorieën verbrand zoals touwtje springen, traplopen, voetbal, karate, judo en taekwondo, intensieve stepaerobics, joggen en zwemmen. Het is daarbij wel van belang om dit minimaal een half uur te doen en voor het beste resultaat wordt aangeraden het zeker een uur vol te houden.

Hoeveel calorieën verbrand je met een uur intensief….


Q: Wat doe jij om calorieën te verbranden? Heb je het idee dat jouw lichaam calorieën snel verbrand of juist niet?

Volg By Sjanty ook via Facebook, Bloglovin & Twitter!

Comments

  1. mireille zegt:

    Ik werk bij postnl en merk zit ik daar werk veel ben afgevallen omdat je toch elke dag een paar uur loopt en fietst
    verder doe ik niet aan sport

  2. Grappig om die sporten zo naast elkaar te zien. Ik heb een keer gebokst en dat was inderdaad killing;)

  3. Ik doe niet aan sport, maar ik wil daar wel weer aan gaan beginnen. Zwemmen is wel erg goed hoorde ik!

  4. 3x per week een half uur op de hometrainer 🙂

  5. Joggen! En andere activiteiten 😉

  6. Ik doe niet aan sport op het moment. Ik heb wel overgewicht, dus ik wil binnenkort graag gaan zwemmen en als ik at meer conditie heb opgebouwd, gaan fitnessen!

  7. Ik ben sinds november bij een diëtiste en ben sindsdien al 12 kilo vrij. (kwam van 82). Dit ben ik kwijt geraakt door aanpassen van eetwijze. (ik at te veel) Nu moet ik toch echt gaan sporten om die laatste paar kilo’s kwijt te raken. Vroeger (tot m’n 19e) kon ik eten wat ik wilde. Daarna kwam ik aan van alleen al kijken naar een snoepje. Dus nu moet ik opletten op wat ik eet en de hoeveelheid. Maar gaat gelukkig goed.
    Wel handig dit rijtje met hoeveel per oefening en gewicht!

  8. Leuk artikel! Ik moet toch echt eens meer sport gaan doen… ^^

  9. Ik ben van plan om touwtje te gaan springen elke dag.. maar het komt er telkens maar niet van haha

  10. wendy hoogeland zegt:

    ik doe 2x in de week aan fitness (cardio en gewichten) en 1x aan sh’bam.. dat kan ik iedereen aanraden… zo leuk, heerlijk dansen maar met wat extra’s zodat je sneller calorien verbrand. daarom duurt de les ook maximaal 45 minuten.. 😛 en nu het weer lekker weer begint te worden ga ik ook weer lekker skaten.. 😛

  11. Interessant! Leuk dat je dit soort artikeltjes maakt af en toe 🙂
    Ik ben zelf heel lui, maar dankzij een paar te kleine broeken en twee vriendinnen ga ik nu toch naar de fitness. Het liefst 2 of 3 keer per week. Daarnaast ga ik in het weekend wel eens klimmen. Dat is zo leuk!

  12. Handig artikel 🙂 Ik doe elke dag aan wat fitness oefeningen 🙂

  13. Leuk artikel, handig om allemaal te weten!
    Liefs

  14. Wat een handig artikel. Leuk om eens te lezen.

  15. C_Justine zegt:

    Wow, als ik dat schema mag geloven verbrand ik 500kcal per uur fietsen. (vanzodra het weer warmer wordt, fietsen ik en mijn vader iedere zondag minimum 2uur)! Ik denk wel dat er websites bestaan waar je het verbranden van calorieën exact kunt berekenen (op basis van gewicht en bv de gemiddelde snelheid die je fietst.) Maar dit is een erg leuk en handig overzicht!

  16. Ik fiets in mijn vrije tijd, wandel graag in de natuur (doe dit laatste wel te weinig) en verder heb ik niet echt een sport.
    Moet ook zeggen dat ik nu ook een blessure heb, anders zou ik ook gaan zwemmen!

    Wil, als ik meer conditie heb en mn been beter is, ook echt heel veel gaan fietsen. Elk weekend lekker paar uurtjes, mits het weer dit toelaat!

  17. Wat een handig artikel! Ik dans en ik fiets elke dag naar school, dus dat is een uur per dag.
    xoxo

  18. Charlotte zegt:

    Ik fiets elke schooldag 15 km heen naar school, dus 30 km (2 uurtjes) per dag. Daarmee ben ik echt al heel veel mee afgevallen. En ook nog een uur intensieve zumba per week! Echt een aanradertje! 😀

  19. Ik loop drie keer in de week hard, 5 km in 40 minuten. Maar hier val ik niet echt veel mee af heb ik het idee..

  20. Ik probeer het sporten weer op te pakken, maar het wil nog niet echt! Leuk artikel!

  21. Héél handig! Ik doe niet echt veel om calorieën te verbranden, maar ik heb het idee dat ik wél snel calorieën verbrand. Best slecht, ik moet eigenlijk wel wat meer beweging krijgen, maar ik heb simpelweg geen tijd voor de sportschool! Wel een heel handig lijstje 😛

  22. Echt een superhandig artikel

  23. Gelukkig ben ik gezegend met één uur fietsen per dag, 3x per week anderhalf uur taekwondo én één uur zwemmen (en soms nog wel veel meer)! Kan vrij veel eten gelukkig :P.

  24. Nooit geweten wat een calorie eigenlijk precies was 🙂 Ik fiets het grootste gedeelte van het jaar vrijwel elke dag ongeveer een uur sportief (dus flink doortrappen met een gemiddelde snelheid van rond de 25 á 30 km/pu) en daarnaast wandel ik ook heel veel met m’n hond. Een paar dagen geleden ruim 8 kilometer heel stevig gewandeld naar een nabijliggende plaats. Ik heb een tijdje op een sportschool gezeten maar omdat ik een moeilijke rug heb en er daar nogal een gebrek aan persoonlijke begeleiding was ben ik daar weer weggegaan. Sowieso vond ik het niet leuk, ik ben liever gewoon buiten bezig, dan zie je ook nog eens wat.

  25. Melissa zegt:

    had nooit gedacht dat touwtje springen zoveel kcalorien verbrand. dit ga ik doen! ik heb een tuin dus erg handig 😀



Speak Your Mind

*