6 Manieren om snacken te voorkomen

Je wilt het wel, maar het lukt je niet. Want elke keer als jij gezond wilt eten wordt je overmand door liefde voor chips, chocolade en koekies. OMG! Hoe houd je gezond eten vol? In godsnaam, het is niet te doen! Maar met deze 5 manieren om snacken te voorkomen zal het je ongetwijfeld een stuk makkelijker afgaan.

snacken

Je hebt echt de ambitie om gezond te eten. Al jaren eigenlijk. En je kunt het wel. Maar je wordt elke keer weer lastig gevallen door momenten dat je jezelf echt niet kunt inhouden en je het liefste alles eet wat los en vast zit. Je hebt geen maat meer en je bent je er hartstikke bewust van dat je hier later spijt van gaat krijgen en ook dat houdt je niet tegen. De ongegeneerde snack-trek heeft toegeslagen. Kun je snack-trek eigenlijk voorkomen? Vast niet helemaal, maar je kunt het wel verminderen.

1. Honger jezelf niet uit
Als je jezelf gaat uithongeren neemt de kans dat je heel erg honger krijgt alleen maar toe. En daarmee ook de kans dat je jezelf niet meer in de hand hebt en je toch aanvalt op die enorme chocoladetaart die al de hele dag vanuit de etalage van de bakker tegenover met je zit te flirten. Dus eet de hele dag door kleine porties, zodat je geen moment echt honger hoeft te hebben.

snacken

2. Zorg dat je genoeg gezonde snacks in huis hebt
Even in de kast graaien en eten is iets waar we toch vaker behoefte aan hebben dan we willen toegeven. Zorg daarom dat je, zowel zoet als zout, genoeg van dat soort dingetjes in huis hebt. Je zoete behoeftes stil je bijvoorbeeld met fruit en je zoute behoeftes stil je bijvoorbeeld met noten of olijven.

snacken3

3. Drink tussendoor genoeg water
Soms denk je dat je onwijs veel honger hebt, en dan blijk je gewoon dorst te hebben. Je lichaam is slim, maar soms ook een beetje in de war door dat hectische leven van jou.

4. Start de dag goed
Begin de dag met een goed vullend ontbijt dat langzaam energie afgeeft. Op die manier heb je de hele dag minder snel de behoefte om te snaaien omdat je het grootste deel van de dag verzadigd zult zijn. En als je dan (zoals in punt 1 beschreven) er ook nog eens voor zorgt dat je lichaam geen honger hoeft te hebben, omdat je verspreid over de dag genoeg eet, dan heb je het helemaal goed voor elkaar.

5. Wees niet te streng voor jezelf
Het is belangrijk dat je jezelf af en toe eens verwend met een lekkere snack. Al is het chips. Plan een moment in dat je dit eet, zodat je ernaar uit kunt kijken. Elke keer dat je lekker eten moet afwijzen denk jij aan het moment dat je je guilty pleasure naar binnen gaat schuiven. Je leeft er naartoe en geniet er daardoor veel meer van de lekkernij en je maakt het jezelf een stuk makkelijker. Om te voorkomen dat je in plaats van een handje chips de hele zak achterover slaat, is het verstandig om ervoor te zorgen dat je op dit moment geen honger hebt.

6. Slaap genoeg
Als je niet genoeg slaapt heeft je lichaam meer behoefte aan energie. De energie die het lichaam tekort komt wil het halen uit eten (de enige optie, zolang jij niet gaat slapen). Daar krijg je honger van.

Beeld, beeld, beeld

Comments

  1. Super tips waar ik net als velen iets aan heb 😉



Speak Your Mind

*