5 tips om goede voornemens makkelijker vol te houden

Oud en Nieuw draait voor velen maar om één ding: de toekomst. Wat zal het nieuwe jaar brengen en hoe kun je daar invloed op uitoefenen? De goede voornemens worden in hele lijsten tegelijk opgesomd, vol zelfvertrouwen dat het dit jaar wel gaat lukken. Sure. Lees eerst maar even deze 5 tips om goede voornemens makkelijker vol te houden.

Goede_Voornemens

Goede voornemens
Het is ieder jaar weer hetzelfde liedje: iedereen neemt zich 101 goede voornemens voor. Meestal drastische veranderingen in het vertrouwde leven. Alle slechte gewoontes moeten de deur uit en er wordt plaats gemaakt voor goede gewoontes. Vanaf 1 januari heeft minimaal de helft van de Nederlanders een andere levensstijl. Maar is dat eigenlijk wel realistisch om van de één op de andere dag je hele leven om te gooien? Nee. Het kan wel, maar dan moet je wel een doorbijter zijn. Ooit hebben we namelijk gelezen dat het 9 maanden duurt voordat je echt gewend bent aan veranderingen in je leven. Dat betekent dat het niet alleen voelt als gewenning, maar dat ook je hele systeem eraan gewend is. Zou daarom een zwangerschap ook 9 maanden duren? In ieder geval: 9 maanden is nogal een poos. Wanneer je daar bent aangekomen kun je al bijna weer broeden op nieuwe voornemens. En daarom geven we 5 tips om goede voornemens makkelijker vol te houden.

1. Stop niet direct met slechte eigenschappen
Stop niet cold turkey met dat waarmee je wilt stoppen. Bouw het langzaam af en dat mag best cruciaal zijn. Voor sommigen werkt van het ene op het andere moment het beste, maar merendeel valt al snel weer “stiekem” terug in oude gewoontes. Als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken, neem dan nog maar één sigaret per dag als je bijvoorbeeld een pakje rookte. Rookte je al één sigaret per dag, reduceer het dan tot één sigaret per week. Kies het beste moment om die ene sigaret op te roken, om vervolgens te stoppen met roken als je die ene sigaret vergeet. En gebeurt dat niet, dan heb je in ieder geval al een hele stap overwonnen. Iets per definitie voor jezelf verbieden werkt in de meeste gevallen alleen maar averechts, want wat verboden is heeft een magnetische werking.

2. Wacht niet
Eigenlijk moet je met goede voornemens nooit uitstellen tot een geschikt moment zoals 1 januari. Is je goede voornemen dat je gezonder gaat leven vanaf 1 januari 2015? Laat je dan ook echt de oliebollen, nieuwjaarsrolletjes en bubbels staan om klokslag 12 uur? Zo werkt dat dus niet. Begin direct met je goede voornemen zodra je hem hebt bedacht. Des te minder tijd heb je om te twijfelen, het uit te stellen en slechte excuses te verzinnen waarom je je goede voornemens even niet hoeft na te komen.

3. Zoek alternatieven
Slechte eigenschappen weglaten is veel moeilijker dan er alternatieven voor zoeken. De wekelijkse bitterballen tijdens de vrijdagmiddagborrel overslaan vraagt om een alternatief. Zorg bijvoorbeeld dat je een paar rijstwafels bij de hand hebt of iets anders dat niet zo ongezond is en wel lekker.

4. Het hoeft niet zo drastisch
Als jij jezelf hebt voorgenomen om vanaf 1 januari meer te gaan sporten, betekent dat natuurlijk niet dat je op 1 februari als anabooltje door het leven hoeft. Bouw het op. Als je twee keer sporten per week 9 maanden kunt volhouden, dan komt er vanzelf een moment dat lichaam en geest toe zijn aan meer uitdaging.

5. Vertel je omgeving over je nieuwe voornemens
Hoe meer mensen afweten van jouw persoonlijke doelen in 2015, hoe meer mensen jou in de gaten kunnen houden. En dat is irritant! Hoe irritant al die op jou gerichte ogen ook zijn, je zal het wel nodig hebben, want anders had je het niet zover laten komen.

Q: Wat zijn jouw goede voornmens en hoe ga je dat volhouden?

Comments

  1. Ik doe niet aan goede voornemens.
    Wel zal ik minder gaan snoepen 😉

  2. Zoek alternatieven, net zoals dr Phil altijd zegt 😉



Speak Your Mind

*