3 gezonde lunches

Kijk niet vreemd op als we het bij het ontbijt al over het avondeten hebben en bij het avondeten al over het avondeten van de dag erop. We zijn verzot op eten. Verslaafd is misschien een beter woord. Maar al die kilo’s erbij hoeft van ons niet zo nodig. Laat die maar lekker achterwegen en in hun eigen vet gaarkoken. Wij eten gewoon zonder kiloknallers.

gezonde-lunch1

De gezonde trend van nu zorgt voor een hoop extra inspiratie. Want je kunt best gezond wíllen eten, maar je moet het ook maar even kúnnen. Zo makkelijk is het allemaal niet. En daarom hebben we een aantal lunch-suggesties waarvan we rode koontjes op onze wangen krijgen en waar we toch maar weinig van aankomen.

Een tomatensalade met mozzarella
Zo in elkaar gedraaid, lekker, boordevol vitamines en aankomen? Ho maar. Om een gevuld gevoel te krijgen nemen we vier tomaten. We houden namelijk ook nog eens van veeeel eten. Die tomaten wassen we schoon en snijden we in plakjes. Hier voegen we een half bolletje in plakjes gesneden mozzarella aan toe -het is wel je lunch, sprenkelen we een paar druppeltjes olijfolie overheen en maken we af met een paar korreltjes Himalayazout (zeezout mag ook). En dan heb je zomaar een vitaminebommetje lunch van 273 kilocalorieën.

Gebakken kool met champignons, ui, knoflook en kipfilet
Bak een uitje, gesnipperd of in ringen, in kokosolie met een handje (5-7) in plakjes gesneden champignons en een teentje geraspte knoflook. Voeg er na drie minuutjes 250 gram, in dunne reepjes gesneden witte kool aan toe. Zodra het gaar gebakken is kun je het op een bord leggen en gratineren met drie plakjes kipfilet (beleg). Deze lunch bevat 266 kilocalorieën.

Boerenkool
Ben je met dit weer nou echt toe aan een stevige lunch? Boerenkool is krachtvoer dat je in je maag voelt zitten. Kook één aardappel in 20 minuten gaar. Neem een zak boerenkool van 300 gram en voeg dat na 10 minuten toe aan de aardappel, zodat het nog 10 minuutjes kan meekoken. Geen jus, ketchup, appelmoes of wat ze er dan ook allemaal bij verzinnen. Ook de rookworst moet je niet willen. Zonder al die toegevoegde taferelen heb je een prima, goed vullende lunch met 247 kilocalorieën.

Mocht je de spekjes nou heel erg missen, probeer het dan eens met geroosterde cashewnootjes. Heel lekker en een stuk gezonder.

Q: En? Ga jij aanvallen op deze lunches?

Beeld

Comments

  1. Het 2e recept klinkt heel apart.
    Fijn weet je van de boerenkool.



Speak Your Mind

*