Column: waarom ik (niet) van online shoppen houd

Door Hester – Hester is een 14-jarige scholier en blogger op www.hesterly.nl. Ze is gek op haar Noorse Boskat, onlosmakelijk verbonden met haar mobiel en een echte chocoholic. In deze wekelijkse column schrijft ze graag over alle fenomenen uit haar leven waarmee ze de spot kan drijven – inclusief zichzelf.

Waarschijnlijk zit er bijna niemand tussen jullie die een hékel heeft aan shoppen. Van winkel naar winkel lopen, alle rekken langs, passen in de pashokjes met te lage deurtjes (dat zou in elk geval vervelend zijn, maar niet als je nieuwe kleding staat te passen) en vervolgens je buit uitstorten op de toonbank, je pinpas door het apparaat halen (o nee, dat gaat niet meer zo) en de plastic tas(sen) aannemen – de fijne dingen in het leven. Tegenwoordig kunnen we ook op een andere manier shoppen. Op de bank met popcorn op de bankleuning naast je, een kat op je scheenbenen omdat je schoot al bezet is door een laptop en tikkende regen op de ramen, scrollend door het assortiment van de een of andere webshop. Super handig als je even geen tijd hebt, het winkelcentrum onmogelijke openingstijden heeft of je gewoon geen zin hebt om zeven tassen de winkels door te slepen terwijl je je probeert te bedenken of er nog geld op je rekening over is.

Zo stortte ook ik me pas weer op het web der shops. Forever21 vond ik een goede kandidaat om mijn garderobe weer van wat nieuwe items die me ook daadwerkelijk warm kunnen houden deze winter, te voorzien. Als je die site ook maar een keer eerder hebt bezocht, weet je dat het assortiment overweldigend is, maar gelukkig wel goed geordend. Vol goede moed stortte ik me erin en nog geen halfuurtje later had ik opeens vijftien keer zoveel tabbladen openstaan. Ik maakte een selectie van dingen die ik écht nodig had, een goede prijs hadden en niet teveel op elkaar leken, kopieerde bijbehorende URLs, mailde ze naar mezelf, zag dat het alweer veel te laat was en sloot mijn computer af.

… maar waar ik in een fysieke winkel gewend ben om naar de maat te kijken, was ik dat hier een beetje vergeten

De volgende dag herhaalde dit refrein zich. Ik kwam opeens nog meer leuke items tegen, vergeleek ze met die van de vorige dag en sloeg de linkjes op. Elke vrije minuut bewoog mijn lichaam als vanzelf naar mijn computer toe en typten mijn vingers het internetadres, dat ondertussen al bekend was bij mijn computer, in. Gezien het feit dat het assortiment redelijk vaak vernieuwd wordt, zou ik waarschijnlijk nog wel een week zo door hebben kunnen blijven gaan, zij het niet dat ik na vier dagen besloot dat ik écht nieuwe kleren nodig had en de geselecteerde items in mijn winkelwagentje stopte. Althans, dat probeerde ik. Maar waar ik in een fysieke winkel gewend ben om naar de maat te kijken, was ik dat hier een beetje vergeten. Mijn lievelingsitems en ik bleken helaas niet voorbestemd voor elkaar te zijn en ik was gedwongen afscheid van ze te nemen en leuke vervangers te zoeken. Gelukkig is dat me aardig gelukt en was ik alsnog zeer enthousiast toen de postbode arriveerde, maar misschien kan ik de volgende keer toch maar weer beter fysiek gaan shoppen, zodat ik niet telkens afgeleid word van mijn huiswerk of teleurstellingen als deze moet verwerken. Alhoewel, nog wat oefenen met online shoppen is misschien ook weer niet zó verkeerd…

Shop jij meestal online of ‘fysiek’? Wat vind je fijner en waarom? 

Bron afbeelding

Comments

  1. Ik shop ook wel graag ‘fysiek’ vooral voor kleding of jassen. Maar schoenen bestel ik meestal online. Zo is er nu ook een pakketje van Zalando naar mij onderweg! 😉

  2. Ik koop regelmatig wat online maar ik moet zeggen dat het vaak wel niet goed zit. Een foto op internet is zo anders als dat je het echt kan passen.

  3. ik koop regelmatig online en helaas past het eigenlijk altijd…..

  4. Oh nee….. wat vervelend voor je.
    Ik shop nooit online.
    Maar moet het toch eens proberen.
    Altijd ben ik bang dat het niet past en weer terug moet sturen wat ik online geshopt had……

    Xoxo

  5. Haha prachtig verhaal! Ik shop tegenwoordig bijna niet meer fysiek. Gewoonweg omdat er online meer te vinden is. Ik ben er een beetje klaar mee dat je iedereen met dezelfde vero moda blousjes ziet lopen. En dat je gewoon aan de kleding kan zien qua stijl of het van de h&m komt of vero moda.

  6. Leuk geschreven! Ik heb gelukkig geen problemen met online shoppen 🙂

  7. ik shop zelf nooit kleding of schoenen online, zo’n gedoe om terug te sturen als het niet past!

  8. Wendy (B) zegt:

    Ik koop heet weinig online gewoon omdat je niet kan passen.
    Ok ja, je kan natuurlijk terugzenden maar toch…
    Online is natuurlijk ook super vooral als je het niet in de winkels te vinden is.

  9. Ik shop veel, maar nooit online omdat ik een moeilijke maat heb… Sieraden enz. shop ik wel heel vaak online, maar kleding as ik toch maar liever lekker in de winkel!

  10. Ik shop meestal toch wel in normale winkels.

  11. ik shop graag online, maar voor kleren ga ik meestal naar een winkel. Ik pas graag de dingen zodat ik weet dat alles goed zit voor ik ze koop, maar ik doe het echt niet graag. Ik moet echt zeggen van oké, die dag gaan we winkelen en gaan we op klerenjacht zodat ik er weer een tijdje vanaf ben

  12. Ik oriënteer me wel online, maar koop vaak kleding liever in de winkels omdat ik ze kan passen. Vaak zijn de afbeeldingen online anders dan fysiek.

  13. Geef mij maar een fysieke winkel voor alles, kan ik zien wat ik koop en ik heb er een hekel aan om op die pakjes te wachten, moet al vaak genoeg wat voor de buren aanpakken hahaha. Kleding zou ik alzo niet online kopen want ik wil altijd passen want moeilijke maat en dan weer alles terugsturen …nee, laat maar.

  14. Ik shop bijna altijd online gewoon omdat ik de kleding thuis op me gemak kan aantrekken en kan combineren met de kledingstukken die ik al in huis heb. Ook kan ik langer nadenken over de artikelen die ik heb besteld en bespaar ik mezelf de drukke winkelstraten, de drukke winkels, de lange wachtrijen voor de te krappe pashokjes met te felle lampen en de kosten van een parkeergarage ;-).



Speak Your Mind

*